Luchtvaartmaatschappijen zijn druk bezig om de luchtvaart te verduurzamen. Naast het ontwikkelen van vliegtuigen op elektriciteit (zoals vliegen op oplaadbare batterijen) zijn partijen zoals Rotterdam The Hague Airport, ZeroAvia, Aerodelft en Schiphol bezig met het mogelijk maken van vliegen op waterstof.
Blog: Vliegen op waterstof
Maar, wat is waterstof eigenlijk en wat kunnen we ermee?
De woorden waterstof en duurzaamheid worden de laatste tijd vaak in één zin gebruikt. Waterstof is een schone (duurzame) brandstof. De waterdamp dat vrijkomt bij de verbranding kan worden ingezet als energiedrager voor bijvoorbeeld het laten vliegen van vliegtuigen. Wanneer waterstofgas wordt omgezet naar bruikbare energie, komt er alleen zuiver water vrij.
Waterstof is dus een duurzaam alternatief voor vliegen op basis van kerosine, maar brengt wel nog uitdagingen met zich mee. Zo moet het mogelijk worden dat vliegtuigen waterstof kunnen tanken op luchthavens, wat alleen makkelijk lukt als meerdere landen hetzelfde idee doorvoeren.
Voordat de wereld helemaal is overgestapt naar vliegen op waterstof zijn we wellicht wat jaren verder, maar de ontwikkelingen gaan goed. Er zijn namelijk gelukkig al een aantal landen bezig met vliegen op waterstof, waaronder partijen in Nederland.
Stichting Rotterdam The Hague Airport, ZeroAvia en Royal Schiphol Group zijn hiervoor in samenwerking gegaan om dit doel samen te kunnen realiseren.
Schiphol, de initiatiefnemer van het overkoepelende project “vliegen op waterstof” wordt hierin dé proeftuin voor 17 projecten. Op The Hague Airport wordt ook een proeftuin met laad-en tankinfrastructuur ingericht en heeft als plan een eerste commerciële vluchtroute op waterstof te realiseren in 2024! Het gebruikte toestel hiervoor wordt ontwikkeld door het bedrijf ZeroAvia.
Deze route met het waterstof vliegtuig heeft hiermee de potentie als eerste in de wereld een internationale vlucht te realiseren.
“Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat.” – Ron Lauwerse, CEO Rotterdam The Hague Airport
Studenten van Aerodelft werken gelijktijdig aan het ontwikkelen van een waterstof aangedreven toestel, die ook worden ondersteund door onder andere Rotterdam The Hague Airport.
We kunnen niet wachten op deze positieve veranderingen in de luchtvaart en houden je graag op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen binnen deze verduurzaming.