Skip to main content

Zakelijk reizen in 2023

Hoe ziet de luchtvaart eruit in het komende jaar en verder?

6k+ reviews (4.8 of 5)

Duurzaam vliegen

De veranderingen in de luchtvaart

Vliegen in 2023

De luchtvaart heeft een turbulent jaar achter de rug. Tijdens de pandemie heeft de luchtvaart stilgelegen maar is het daarna met een sneltreinvaart weer opgestart: we zijn meer gaan vliegen dan ooit tevoren. Dit resulteerde in urenlange rijen op Schiphol en een steeds drukker luchtruim. Eind 2022 zijn we tot een nieuwe klimaatakkoord gekomen met onder andere als doel de luchtvaart flink te verduurzamen, maar wat gaat dat betekenen?

Hoe gaat zakelijk reizen eruit zien anno 2023 en wat verandert er voor jou?

In 2022 werd er 22% meer gevlogen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat betekent dat de luchtvaart enorm aan het groeien is en daarmee ook de vervuiling op het klimaat. Als we willen blijven vliegen moeten we dus nieuwe manieren vinden om het klimaatakkoord te kunnen nastreven.

Het kabinet heeft daarom besloten vliegen fors duurder te maken vanaf dit jaar. De vliegbelasting per geboekte vlucht is van €7,95 naar €28,58 gestegen. Het doel van deze prijsverhoging is om vliegen minder aantrekkelijk te maken en meer te investeren in verduurzaming van de luchtvaart.

Hoe ziet vliegen in de toekomst eruit?

Er wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van de luchtvaart de komende jaren. Zo willen we elektrische vliegtuigen verder ontwikkelen, vliegen op “groene waterstof” en korte en lange vluchten even duurzaam te maken. Het doel: in 2070 volledig klimaatneutraal vliegen. Of deze ontwikkelingen snel tot stand komen of pas over 25 jaar weten we niet precies, maar in de tussentijd zullen we het moeten doen met de “vervuilende” vliegtuigen die we al hebben. De stijging van de vliegbelasting is een begin, maar leiden deze prijseffecten voldoende emissiereductie?

Is vliegen eigenlijk wel nodig?

De Corona pandemie heeft ons geleerd snel te schakelen en innovatief te denken. Zo pakten we razendsnel technologieën op om elkaar te kunnen blijven spreken en werk te kunnen blijven verrichten op afstand. Van Zoom-meetings tot video conferences. Het was voor velen misschien wat wennen en werd niet altijd als fijn ervaren, het reizen voor werk werd hierdoor wel flink verminderd. Is dit dan ook de oplossing voor het klimaatprobleem in de luchtvaart?

Groener reizen kan nu al!

We hebben een lange weg te gaan als het aankomt op schoon vliegen. Vliegen vermijden is natuurlijk de meest duurzame oplossing, maar we ontkomen er soms niet aan om te moeten vliegen voor werk. Tot we in de eerste klimaatneutrale vliegtuigen kunnen stappen, kunnen we zelf ook stappen ondernemen om bewust duurzamer met vliegen om te gaan:

Boek een directe vlucht.

 Het is soms een stukje duurder, maar de impact is groot. Het stijgen en dalen van een vliegtuig zorgt namelijk voor de meeste uitstoot. Door te voorkomen dit vaker te moeten doen dan nodig, zorg je voor fors minder CO2 uitstoot.

Vlieg Economy in plaats van Business Class.

Dat is goed nieuws; Minder betalen en beter voor het klimaat. Dit komt doordat er veel beter en efficiënter gebruik wordt gemaakt van de ruimte en gewicht in Economy vliegtuigen.

CO2 uitstoot vergelijken

Wist je dat je veel duurzame keuzes kunt maken door de impact van je vlucht met elkaar te vergelijken? Met het Smart Eco Label maken wij voor jou de berekening wat de minst milieubelastende manier is om van A naar B te gaan. Door middel van drie aangegeven kleuren zie jij welke vlucht het minst CO2 uitstoot en welke het meest vervuilend is. Op deze manier voorkom je reizen met een zeer vervuilende vlucht. 

Ontdek meer over het Smart Eco Label